Elias Habibson - STMNT
På eventet fick vi se dig som ambasadör för STMNT på scen styla två modeller, föreläsa och utbilda publiken bestående av frisörer i Norrland. Innan vi går in mer på STMNT, varumärket och produkterna - berätta lite om dig själv.
>> Tack! Elias Habibson , jag är 33 år gammal och är bosatt i Nässjö, i de vackra småländska skogarna tillsammans med min lilla familj som består av mig, min fru och 2 små prinsessor till döttrar. Snart en till stjärna på väg.
Jag är en passionerad frisör, barberare och utbildare. Till vardags driver jag Oaklake Barbershop i Eksjö, i en av Sveriges äldsta trästäder. Förrutom det är jag också stolt ambassadör för STMNT GROOMING GOODS , KENT BRUSHES / KENT SALON , MATAKKI SCISSORS med hela landet och världen som arbetsplats.
Jag fick i tidig ålder upptäcka bredden av branschen med ett brett och nyfiket sinne, och kan idag med stolthet säga att jag jobbat med det mesta inom vår bransch. 12 år senare i branschen så landade mitt fokus på men´s grooming där jag nischat mig de senaste 5 åren, branschdelen jag brinner mest för och vill vara med att påverka på alla plan.
Grattis till både en fantastisk karriär, men inte minst en fin familj med tillväxtmöjligheter! Fullt fart med andra ord. För många i branschen är du ett välkänt ansikte. Hur kom det sig att du blev frisör?
>> Min far Toni hade en dröm om att bli herrfrisör, men blev murare & byggingenjör och övergick till att jobba inom restaurangbranschen när vi 1999 flyttade från Tyskland till Sverige. Som litet barn minns jag att han faktiskt klippte på hobbynivå, min far var ju faktiskt min ”frisör” fram till jag var 14-15 år gammal.
Jag har alltid varit konstnärlig av mig och haft ett intresse för stil, men hade aldrig funderat på att bli frisör. Så jag har min far att tacka för att jag kom in i yrket. När jag var 16 år och skulle välja inriktning på gymnasiet och inte visste vad jag ville plugga så var det min far som föreslog att jag skulle bli frisör. På den tiden var det höga intagningspoäng för att komma in på frisörgymnasiet – jag var 5 poäng ifrån. Så i stället gick jag en yrkesutbildning på sex månader som gav lika många undervisningstimmar som frisörprogrammet på gymnasiet gjorde.
Din pappa är säkert väldigt stolt över ditt val av yrke och hur du har hittat vägen fram. En sak som slog mig när vi drev barberarsalong på SLIQHAQ under tre års tid, var hur nära du kommer dina kunder. Inte bara fysiskt att de låter dig klippa, trimma, raka och styla. Men också samtalen och utbytet under tiden. Har du någon intressant historia att berätta från dina många år i yrket? Högt eller lågt. Skratt eller livets allvar.
>> Ja verkligen, man bygger upp en väldigt nära och fin relation med sina kunder, vilket jag tycker är så fantastiskt i vårt yrke. Efter 17 år bakom frisörstolen, finns det många härliga minnen men även många förtroliga samtal där man fått vara den som lyssnar och stöttar skulle jag säga.
Jag är väldigt tacksam idag över att få träffa och lära känna så många olika människor inom mitt jobb, det är faktiskt där jag har lärt mig det mesta om livet. Min familj och mina närmsta vänner brukar ju faktiskt undra hur jag kan någonting om precis allt och hur jag kan vara så allmänbildad, men det är ju tack vare alla samtal med kunder bakom min frisörstol under alla år där man fått möjligheten att prata och lära känna så många olika människor och unika individer, vilket är helt fantastiskt!
STMNT är ett märke i den stora Henkel Hair Professional-familjen. Skapat tillsammans med tre barberare och kända profiler bland annat Nomad Barber. Vad fick dig att tända till på just det märket?
>> Men´s grooming produkter har ju rört på sig väldigt mycket de senaste åren, i både produkt och image. Fokuset låg länge på skäggprodukter när skäggtrenden exploderade runt 2015 och både stilar och produkter kändes väldigt länge för maskulina i båda utseende och doft.
Jag är en cutter i grund och botten och älskar att klippa hår, jobba med styling och bygga upp frisyrer med produkter samt använda vissa produkter som prepp-produkter som verktyg i mitt arbete.
Detta i kombination med imagen, visionen om att omdefiniera men´s grooming där vi jobbar emot att du som slutkonsument och frisör ska kunna utrycka dig på ett sätt som inte följer normen, utan vi tror på det autentiska och att man ska få utrycka sin personlighet och självförtroende och känna sig bekväm i det.
Nomad Barber ASMR-videos på youtube där han blir klippt och får behandlingar över hela världen är fantastiska. Hans video där han är i Indien och får en huvudmassage deluxe är magisk (närmare 40 miljoner visningar).
>> Ja, hahaha. Jag får göra något liknande på Oaklake Barbershop i Eksjö.
Sen älskar jag utmaningar och STMNT är fortfarande ett av de senaste herrvarumärkena som lanserats. Så det är kul att få vara med från start där min utmaning som ambassadör i detta blir att lyfta varumärket på hemmaplan i Sverige framförallt, där jag jobbar med utbildning, olika koncept, kollektioner, varumärkeskännedom och för att sprida budskapet om både min vision och STMNTs vision.
Efter så pass många år och tidigare erfarenheter med andra varumärken, är det min yttersta prioritering att kunna identifiera sig med varumärket man man jobbar för, samtidigt som man har fantastiska människor på Henkel Hair Pro bakom sig som har spetskompetens inom sina områden, för att göra detta tillsammans och kunna ta ett sådant varumärke som STMNT till nya höjder.
Jag hade förmånen nu senast att sitta med på ett event där du hade två modeller som du både klippt och sedan stylade framför publiken. Det var kul att se hur du tog ner produkterna till kundnivån - hur du själv använder dem och ser funktion och syfte. Är det några produkter i sortimentet som du gillar extra mycket?
Ja, man är lite av en produktnörd. Jag har älskat att experimentera och testa olika saker, så det är något jag har förmånen att göra i mitt dagliga arbete på salongen, att testa produkterna utöver vad som står på beskrivning att de är till för, att hitta nya användnings områden och kreativa sätt att ta hjälp av produkterna för att få ut så mycket som möjligt av produktprestandan.
Produktsortimentet är lagom brett idag, som består av 12 stylingprodukter och 7 hårvård/skäggprodukter.
Som frisör och i mitt arbete skulle jag säga att STMNT Definition Spray, Matte Paste och Hair Spray är de 3 produkterna jag gillar extra mycket. Med sprayen skapar jag volym och textur, hårpastan stylar jag med och hårsprayen fixerar looken där jag också kan gå in och finjustera lite. Det är en trestegsraket som passar många kunder.
Mina personliga favoritprodukter som jag använder på mitt hår är helt klart STMNT Curl Cream, Fiber Pomade, Hydro Shampoo och Hair & Body Cleansing Bar som är en magisk duschtvål. Hydroschampot ger fukt och gör rent, curl cream ger både kontroll och "definition". Fiberpomadan är världsklass - den stylar mitt hår perfekt. Hårdtvålen gillar jag inte minst för formatet. Mycket muskler i kompakt förpackning.
Varumärket STMNT vill lyfta fram de djärva och autentiska. Det verkar finnas en stor portion mod i dig. Inte bara när du står på scen utan också när du syns i TV-rutan. Jag uppfattar dig som naturlig och precis lika mycket Elias som jag är van, även när strålkastarna ligger på och kameran rullar. Hur är det att göra TV och synas och kommunicera i det formatet?
>> Jag älskar att göra TV, det är verkligen en omställning. En annan atmosfär ifrån vad jag brukar ha till arbetsplats. Det blir helt plötsligt en annan publik, och därefter får jag kommunicera på ett lite annorlunda sätt när man pratar olika trender, tips och tricks och hur man i sin tur kan kommunicera min sin frisör.
Jämför jag med att stå på min salong är ju TV mer tidspressat, där man ska prestera på mindre tid än vad man har i vanliga fall, så det krävs en dos av erfarenhet där man behöver planera det man ska göra i minsta detalj, där finns inte så mycket utrymme för att vara den frisören med spontana bra ideer, haha!
Så visst är det alltid en utmaning, men för mig känns det väldigt naturligt, speciellt efter så många år att prata/föreläsa och utbilda på scen, event, mässor, tv m.m om något som är en så stor del av min vardag och liv.
Jag är väldigt mån om branschens utveckling och yrkesstatus och är stolt över att vara en av personerna som påverkar hur branschen trendmässigt rör på sig inom men´s grooming. Detta är kanske det som är den största utmaningen, att hålla sig uppdaterad och vara hungrig på inspiration för att sedan kunna omvandla och kommunicera detta i olika forum.
2023 blev du utsedd till Årets Barberare. Hur var det att tävla i en sådan kategori? Vart hittade du inspiration - ta oss igenom något av tävlingen och bidragen som du använde och tog hem segern med.
>> Tävlingsscenen är något som speglar hela mitt liv och min personlighet, jag har ju tävlat inom det mesta som tex, idrott, intressen/hobbyer och även inom mitt yrke. Att släppa sitt trygga fotfäste och ge sig ut och möta verkligheten är något som i mitt liv har varit otroligt givande , utvecklande och motiverande.
Som tävlingsfrisör gjorde jag min debut redan 2008, där jag hittade ett sätt att få leva ut min kreativitet och utmana mig som frisör för att ständigt försöka bli den bästa versionen av mig själv, att tävla inom frisöryrket är precis som att tävla inom idrott, det kräver disciplin och träning för att utveckla och bemästra sina färdigheter.
>> Inför Årets Barberare 2023 ville jag skapa något där jag kunde mixa det klassiska med det futuristiska samtidigt som att vara trogen till min egna stil, och vart jag tror att vi är på väg trendmässigt i frisyr, färg & styling.
Min inspiration hittar jag på väldigt många platser som tex de stora modehusen där jag följer modeveckorna för att göra min trendspaning. När man nischar sig som jag har valt att göra i men´s grooming, börja man upptäcka väldigt många olika stilar, som klassiskt, old school, modern, creative m.m. Stilarna kan variera i olika delar av världen, det är något som inspirerar mig och som väcker min nyfikenhet att mixa och matcha stilarna.
Jag gillar kombinationen av klassisk herrfrisyr i mellanlångt hår med både volym, texturering och små detaljer kring öron och nacke som sätter prägel och lyfter.
>> Tack! Jag ville skapa något som är kommersiellt gångbart, med en twist av kreativitet med min signatur och igenkänning för att utrycka personlighet och självförtroende. Detta med en tanke om att kunna återskapa frisyrerna på livemomentet men även att inspirera andra branschkollegor att återskapa frisyrer utifrån ”mix & match”-konceptet med olika groomingstilar.
Så att vinna Årets Barberare 2023 var en lättnad, en obeskrivlig känsla, men för mig personligen inte en engångsprestation eller att vinna en titel eller en tävling. Utan en bedrift av flera års dedikerat hårt arbete tillsammans med många personer och familj runt omkring mig som både hjälpt mig i att förverkliga mina projekt och stöttat mig i både i ups & downs, erfarenhet, passion, vilja, ett mind set att ständigt kunna sträva efter att bli bättre och utvecklas inom min yrkesroll och som person.
Underbart! Berätta lite vilka stylingprodukter du använder när du vill skapa looken på de två tävlingsbidragen?
>> I med Grooming Spray och föna volym och skapa grunden för frisyren. I detta fallet styling med Fiber Pomade för att bygga vidare på texturen jag skapat i steg 1 och forma. Avslutar med hårspray för att fixera och skapa hållbarhet. Visst är det en del trix när jag jobbar i produkterna. Kammar och borstar. Men det är en annan historia. Grunderna är ganska lätta.
>> Här jobbar med med Defintion Spray för att få en fylligare känsla när jag sätter textur med att föna. Matt Paste - som ger den lätta stadgan och formarheten. Toppar med hårspray för finjustering och fixering för slutresultatet.
Du har både gesällbrev och mästarbrev. Sitter i juryn för årets barberare och bedömmer även andra som ska göra examen för barberaryrket. Hur är det att bedöma andra?
>> Det är väldigt kul att bedöma andra. Samtidigt har jag stor respekt för att stå och bli bedömd. Det är tufft, men det gäller att vända det till en lockande utmaning. När jag bedömmer yrkesprov som gesäll- och mästarbrev finns det tydliga riktlinjer som jag tillsammans med min egen yrkeskunskap använder för att godkänna och bedömma. Vid barberar- och frisörtävlingar släpps kreativiteten in på ett helt annat sätt. Då är det trender, tekniker och konstnärligt uttryck som blandas ihop och landar i poängsättning och omdöme.
Intressant! Du skulle varit på plats när jag trimmade och rakade kunder på SLIQHAQ Barber/Shop.
>> Va? Gustav du är väl inte utbildad frisör? Tog du betalt?
Hahaha... Ryktet stämmer. Saken var att vi hade ett glapp mitt i sommaren och kunder kom in när vår barberare var på semester. Det var stekhett och kunderna bönade och bad. Självklart ställer man upp med klausulen maskinklippning. Det gick rätt bra och jag tog fullt betalt för våra olika behandlingar. Nu var det inte mer än kanske 10 st totalt. Vi har alltid gillat maskiner på SLIQHAQ, och rakning. Det tog nog ungefär dubbelt så lång tid jämfört med när ett proffs arbetar. Jag var väl duktigare på att raka kunderna med shavette än att trimma kan man säga.
Efter alla år torde det mesta vara preskriberat. Det var jättekul och lärorikt. 3 år av en djupare förståelse för både maskiner, behandlingar och produkter i skarp miljö. Personalförsörjningen var inte enkel. Idag har vi byggt ut butiken och fått en trevlig miljö i den delen. Många av våra varumärken och kunderna trivs i den engelskinspirerade delen.
Tillbaka till dig Elias.
Nu senast pratade du mycket om att sätta sin egen prägel, signatur och göra ett avtryck. Vad innebär det för dig som yrkesman? Hur skulle du formulera budskapet till andra som dig eller oss andra som inte är i yrket utan slutanvändare/konsumenter? Ge oss lite inspiration.
>> I slutändan är vi alla unika som människor , och alla vill vi vara snygga, vilket är fantastiskt. Detta är något jag älskar att spegla i mitt jobb och på mina kunder.
För vad är det vi egentligen säljer, klippning, tid? Duktiga frisörer och salonger säljer inget av båda, utan det man säljer är känsla som man ger kunden i form av självförtroende, välmående och upplevelse, det är kanske mitt bästa tips till både salonger och kunder, att hitta en frisör som kan ge dig de känslorna.
Jag pratar ofta om igenkänningsfaktorn vilket är en signatur på jobbet jag gör, precis som konstnärer när de målar tavlor. Att hitta sin identitet och stil som frisör, att jobba med detaljer och viktigast av allt att utgå ifrån personen som faktiskt sitter i stolen. Där man scannar av personligheten, vilka rutiner kunden har när det kommer till hårvård/styling, hur pass intresserad & nyfiken kunden är på tex produkter och olika verktyg.
Det är viktiga punkter som hjälper mig att ge min kund något personligt tillbaka och att utbilda kunden i tex olika stylingar på deras frisyr och val av rätt produkter för att de ska kunna återskapa och underhålla håret och fortsätta bära upp signaturen vi pratar om.
Frisyrer kommer och går. Har du några tips på hur man kan lyfta de klassiska herrklippningarna med små medel?
>> Helt rätt, så är det och så kommer det alltid att vara. Men att ha en klassisk klippning i grunden för att sedan modifiera är något som jag personligen jobbar väldigt mycket med, och det kan handla om små detaljer för att kanske få in en kreativ känsla i frisyren. Man kan jobba med ”precision styling” där man går lite mer på djupet och lägger lite mer tid och energi på stylingen med hjälp av flera produkter och olika steg i stylingen.
Jag brukar ha som motto: "Kunskap som inte delas, är förlorad kunskap". Man skulle också kunna säga att kunskap är till för alla. Fackman eller hemmaproffs. Här kommer några saker som du hörde mig prata om på scenen:
Övergångar. Att ibland, kanske på nackens sidor, behålla en linje. Medan du suddar ut den nertill i nacken. Övergången från polisongerna till skägg/ansikte. Lägga en låg taper. Små saker. Små signaturer.
Sist men inte minst. Våga styla och testa dig fram. Det är inga hemligheter vi håller på med på salongen. Vi vill att du ska bli trygg med produkterna och hitta rätt även när du är hemma.
Bra tips, känns uppmuntrande! Det kan vi väl göra, styla mera. Jag gillar när du tar ner produkterna till en specifik frisyr och look. Ge gärna några till exempel. Då får vi inspireras och njuta, men också lära oss något.
Superkul att samtala med dig Elias, tack för all inspiration och kunskap! Alla STMNT's produkter hittar ni här på SLIQHAQ.
>> Tack själv Gustav!
Följ gärna Elias på Instagram och se vad som händer och sker. Här hittar ni STMNT Instagram.