Köpvillkor

Samtliga priser inkluderar vid försäljningstillfället gällande mervärdesskatt, för närvarande 25%. Frakt tillkommer på alla priser om inte annat anges.
Frakt inom Sverige är från 39 kr och fraktfritt alternativ finns för ordrar över 699 kr. 

Minsta ordervärde

Vi tillämpar inget minsta ordervärde. Du är välkommen att lägga liten som stor order hos oss. 

Orderbekräftelse

När du beställt dina varor skickas ett mail till den e-postadress du angivit vid ditt köp som bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med vår kundtjänst.

Leveranstid

Vi skickar oftast alla ordrar samma dag som är lagda vardagar innan kl 12:00. Avisering när ditt paket är framme sker genom e-post eller SMS. Vissa lättare och mindre ordrar levereras direkt till din brevlåda. Leveransen inom Sverige sker oftast inom 1-2 vardagar och för de allra flesta inom 1-3 vardagar. 

Frakt inom Europa är 7,99 och leveranstiden är ungefär 3-8 vardagar. Frakt utanför Europa kostar 19 och där är leverantiden ungefär 4-11 vardagar beroende på destination. 

Förseningar

Normalt skickas ordrar lagda före kl 12:00 samma dag från oss. Ordrar lagda efter kl 12:00 senast nästkommande vardag. Om vi inte kan leverera inom ovan nämnda tidsramar så får du som kund ett meddelande från oss om orsaken till förseningen och besked om ny tidpunkt för leverans. Skulle det vara så att vi inte inom skälig tid kan åtgärda felet har du som kund rätt att häva köpet. Detta gäller för varor som vi har i lager.

När vi skickar ett paket från ni en föravisering från oss med spårningsnummer skickat på mail. Då kan ni följa paketet från oss till er. Om ett paket dröjer längre än vad som är normalt inom exempelvis Sverige får ni gärna höra av er till oss. Vår praxis är att ge fraktbolaget 2 dagar utöver normal leveranstid innan vi ber dem söka paketet. Det är du som kund som behöver meddela oss detta för att vi ska kunna agera annars förblir vi ovetande om situationen. Vi ger vi fraktbolagen upp till två dagar för att söka paketet. Anses paketet som förlorat och inte går att hitta går vi vidare och skickar ut en ny försändelse omgående. 

Om ett paket inte levereras efter 4 vardagar inom Sverige på grund av fraktbolagt återbetalar vi er hela fraktsumman.

Spåra ditt paket

Det går utmärkt att spåra alla försändelser genom DHL Servicepoint och Fedex. Vissa av försändelserna genom Posten går att spåra. Klicka på länkarna nedan för att spåra ditt paket med ditt spårningsnummer.

DHL Servicepoint
Postnord
Fedex International

Outlösta paket

Om du inte hämtar ut ditt paket i tid och det går i retur till SLIQHAQ debiteras du 150 kr (ungefär 16 EUR) inom Sverige, 250 (ungefär 26 EUR) inom Europa eller 400 SEK (ungefär 42 EUR) utanför Europa. Detta för att täcka fraktkostnad och administration. Där vi följer branschstandard. Tänk på att vid fakturaköp så löper tiden även fast du inte hämtat ut ditt paket. Kontakta oss om du har några funderingar och vill ha en ny utleverans.

Säkerhet

När du handlar med kort hos oss förflyttas du till en krypterad säker sida där betalningen sker. Inga kontouppgifter eller personuppgifter lagras av oss. Kortbetalningarna innefattas av säkerhetsstandard 3D-Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över internet.

Ångerrätt

Du har full rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från köpdatumet. Varan ska vara oanvänd och i obruten förpackning. Varor som är returnerade i helt skick och oanvända till oss återbetalas till 100 %. Om du som kund provat eller använt varan mer än vad som anses nödvändigt för att undersöka varan så har SLIQHAQ rätt att ta ut ersättning för varans värdeminskning. Returfrakten står du som kund för. Vi hjälper dig gärna med råd om du vill byta din vara mot någon annan produkt eller om du vill få återbetalning. Vi återbetalar dig på det sätt du gjorde betalningen genom vår betalningsleverantör. Exempelvis Klarna eller Paypal. 

Pengar återbetalas inom 14 dagar från den dag vi fick meddelande om ditt ångrade köp. Kom ihåg att alltid hämta ut ditt paket. Återbetalning sker när vi mottagit varan eller när vi fått bevis på att varan är återsänd, det som inträffar först.

Om du vill ångra ditt köp så kan du enklast kontakta oss per mail till support@sliqhaq.se Om du vill använda konsumentverkets ångerblankett så hittar du den genom att klicka >> här <<. Som kund har du rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser. Det går utmärkt att byta en vara mot en annan. Det görs enklast genom ett nytt köp och att vi återbetalar dig för varan du vill byta bort. Vid byten står du som kund för frakten.

För att SLIQHAQ ska godkänna en retur av en klocka kräver vi att:

1. Att klockan är oanvänd.
2. Att klockarmbandet inte är justerat.
3. Att plomberingen är obruten.
4. Att det inte finns några repor eller skador på klocka eller klockarmbandet.
5. Att klockan returneras med originalförpackning inklusive försäkringsbeviset.

Undantag från ångerrätt
Produkter som provats men av hälso- eller hygienskäl inte kan säljas vidare är undantagna från ångerrätten. Hit räknas varor som inte lämpar sig för byte, exempelvis intimprodukter som deodoranter, parfymer, schampo och näshårstrimmers samt hårtrimmers.

Vid retur står kunden risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Vi rekommenderar alla våra kunder att skicka spårbara paket för kundens säkerhet. Notera att returer inte skall skickas som företagspaket. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken "Kontakt".

Reklamationer

SLIQHAQ AB 556896-2186 följer konsumentköplagen vid våra reklamationer. Reklamera varan direkt när du upptäckt felet. Om vi inte mot förmodan skulle komma överens följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer (ARN, Box 174, 101 23 Stockholm - www.arn.se). Vi skickar ut en ny vara utan dröjsmål. Kan vi inte avhjälpa felet så återbetalar vi pengar utan onödigt dröjsmål inom 14 dagar.

Som kund har du 3 års reklamationsrätt samt att du behöver rapportera upptäckt fel inom skälig tid. Skälig tid anses alltid vara 2 månader för fel, skador eller defekter. Notera att två månader inte är en slutfrist för reklamation inom skälig tid. 

SLIQHAQ står för fraktkostnader och andra rimliga kostnader som uppkommit genom reklamationen. Kostnader för frakt återbetalas utan onödigt dröjsmål, inom 14 dagar från den dag då vi mottagit den reklamerade varan.

Sedan 1 januari 2016 erbjuder EU en tjänst för tvistlösning online. I händelse av tvist kan du använda deras tjänst.

Paket som har synliga skador i sådan omfattning att det finns risk att något på insidan kan ha gått sönder ska reklameras direkt till fraktleverantören. Postnord har som villkor att det ska reklameras samma dag hos dem. Gärna i direkt anslutning när paketet tas emot.

Så här gör du vid ångerrätt/returer och reklamationer:

1. Ta kontakt med vår kundtjänst under fliken "Kontakt".

2. Efter dialog med dig så hittar vi den bästa lösningen för er.

Vi rekommenderar alla våra kunder att skicka spårbara paket för kundens säkerhet. Notera att returer inte skall skickas som företagspaket. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken "Kontakt".

Returadress

Billigast och enklaste sättet att skicka tillbaka dina varor är att be oss om en returfraktetikett. Den skriver du ut och tejpar fast på ditt paket som sedan lämnas in till närmaste ombud. Returfrakten med etikett kostar dig 49 kr som vi drar av på din betalning när vi verifierat och mottagit ert paket.

SLIQHAQ AB
Björnvägen 11
906 40 Umeå
Sverige


Klagomål

Hör gärna av dig och berätta vad du tycker om oss, vår service och våra produkter. Det är viktigt för oss att få den feedbacken från er, så att vi kan bli bättre. Tack för dina tankar och synpunkter!


Betalningar

SLIQHAQs betalningslösningar uppfyller PCI DSS. I de fall Klarnas fakturatjänst används kan det ske en kreditupplysning vid behov. Inga extra kostnader debiteras för fakturaköp. Om du inte betalar din faktura innan förfallodagen debiteras en påminnelseavgift från Klarna som för närvarande är 60 kr för köp över 60 kr och 29 kr för köp under 60 kr. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Vid inkassoförfarande debiteras en avgift på 180 kr.

Betalningsalternativ
I vår butik är det möjligt att betala med alla Klarnas betalningsalternativ som kortbetalning, direktbetalning internetbank och Klarna Faktura. 

Priser och information

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. De uppgifter som lämnas härigenom utgör inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet, garanti m.m. annat än där så är direkt angivet. SLIQHAQ förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information utan föregående avisering. Rea gäller generellt så långt lagret räcket om inget annat anges. Observera att det är det pris som presenteras i kassan som gäller. Avtal om köpet ingås när du som kund bekräftar detta genom att godkänna köpet. Efter godkänt köp skickas en orderbekräftelse till den epost som du uppgav. Med orderbekräftelsen får du också en länk till de gällande köpvillkoren som du kan spara ner.

Parfym & After Shave

Paket som innehåller eau de parfum, eau de cologne och after shave är märkta med följande symboler. Orsaken är att de innehåller alkohol och betraktas som farligt gods klass 3 och brandfarlig vätska UN-1266. I dagsläget levererar vi endast dessa produkter inom Sverige, Danmark och Finland.

Tull, skatt och avgifter

Leveranser utanför EU skickar vi utan svensk moms på 25 %. Momsen försvinner från din totalsumma när du väljer land i kassan. Du som kund betalar den moms som är i ditt land och eventuell tull samt avgifter.

Norge

För tull och avgifter se www.toll.no.

Cookies

Den här webbplatsen innehåller s.k. cookies. En cookie är en en liten textfil som lagras på din dator som bl.a. berättar för oss om ditt användarnamn hos oss samt om du är en ny eller återkommande besökare till butiken. Det finns två olika typer av cookies, en som lagras permanent på din dator och en s.k. sessionscookie. Den senare lagras inte på din dator utan försvinner när du stänger ner din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte kunna lägga några varor i din varukorg. Har du några problem eller frågor kring detta kan du alltid vända dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Personuppgiftslagen och integritetspolicy

När du beställer av oss ger du oss samtidigt din tillåtelse att spara ditt namn, adress och telefonnummer tillsammans med uppgifter om vad du handlat i vår databas.

Vi behandlar självfallet dina uppgifter som personhandlingar med särskild hänsyn och delar dem inte till någon annan.

Nedan kan du läsa om vilka rätthigheter du som den registrerade har hos oss. 

>> Rätt till information
Den registrerade har rätt att få information när hens personuppgifter behandlas. Information om personuppgiftsbehandlingen ska lämnas av er som personuppgiftsansvariga både när uppgifterna samlas in och när den registrerade annars begär det.

Dessutom finns det vissa tillfällen när särskild information ska ges till den registrerade, till exempel om det inträffar ett dataintrång eller liknande (en personuppgiftsincident) hos er som personuppgiftsansvariga och det finns risk för till exempel identitetsstöld eller bedrägeri.

Informationen ska ges till den registrerade kostnadsfritt i en lättillgänglig, skriftlig form (vilket kan vara i elektronisk form) och med ett klart och tydligt språk.

Den registrerade har bland annat rätt att få veta:

för vilka ändamål personuppgifter kommer att behandlas
den rättsliga grunden för behandlingen
hur länge personuppgifter kommer att lagras
vem som kommer att ta del av personuppgifter
registrerades rättigheter enligt dataskyddsförordningen
om personuppgifter kommer att överföras till ett så kallat tredjeland (land utanför EU/EES)
att hen kan lämna in klagomål till IMY
att den registrerade kan återkalla sitt samtycke, om hen har lämnat det
kontaktuppgifterna till den personuppgiftsansvariga och till dess eventuella dataskyddsombud.
Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB) har tagit fram en riktlinje som handlar om information till den registrerade.

>> Rätt till tillgång

Den registrerade har rätt att vända sig till er som personuppgiftsansvariga för att få veta om hens personuppgifter behandlas eller inte. Om den registrerades personuppgifter behandlas måste ni tillhandahålla en kopia på uppgifterna och lämna information om bland annat

vilka kategorier av personuppgifter som behandlas
vad personuppgifterna används till
hur länge uppgifterna kommer att sparas
vilka personuppgifterna har delats med
varifrån uppgifterna kommer.
Rätten att få en kopia på sina personuppgifter innebär inte att ni alltid måste lämna ut själva handlingen där personuppgifterna förekommer. Ofta kan det vara tillräckligt att ge den registrerade en begriplig sammanställning av alla de personuppgifter som förekommer i handlingen eller i övrigt är under behandling. Sammanställningen ska vara utformad så att den registrerade ges möjlighet att kontrollera uppgifternas riktighet och laglighet.

Det kan finnas omständigheter som medför att information inte ska lämnas ut, till exempel på grund av bestämmelser i annan lagstiftning eller att ett utlämnande av informationen medför nackdelar för andra.

I vissa fall kan den personuppgiftsansvariga också vägra att tillhandahålla en kopia på uppgifterna, till exempel om den registrerade gör så kallade ogrundade eller orimliga begäranden, till exempel begär att få tillgång ett flertal gånger under kort tid.

>> Rätt till rättelse
Den registrerade har rätt att vända sig till er som personuppgiftsansvariga och be att få felaktiga uppgifter rättade. Det innebär också att den registrerade har rätt att komplettera med sådana personuppgifter som saknas och som är relevanta med hänsyn till ändamålet med personuppgiftsbehandlingen. Att ni som personuppgiftsansvariga också själva måste se till att uppgifterna är korrekta och uppdaterade framgår redan av de grundläggande principerna i dataskyddsförordningen.

Om uppgifter rättas på den registrerades begäran måste ni som personuppgiftsansvariga informera dem som de har lämnat ut uppgifter till om att uppgifter rättats. Det gäller dock inte om det skulle visa sig omöjligt eller innebär en alltför betungande insats. Den registrerade har också rätt att begära att få information om till vem uppgifter har lämnats ut.

>> Rätt till radering
Den registrerade har rätt att vända sig till er som personuppgiftsansvariga och be att uppgifterna om honom eller henne raderas.

Uppgifterna måste raderas i följande fall

om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
om behandlingen grundar sig på den registrerades samtycke och hen återkallar samtycket
om behandlingen sker för direktmarknadsföring och den registrerade motsätter sig att uppgifterna behandlas
om den registrerade motsätter sig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den registrerades intresse
om personuppgifterna har behandlats olagligt
om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk.
Om uppgifter raderas på den registrerades begäran måste den personuppgiftsansvariga också informera dem som de har lämnat ut uppgifter till om raderingen. Det gäller dock inte om det skulle visa sig omöjligt eller innebär en alltför betungande insats.

När personuppgifterna har publicerats eller på annat sätt gjorts offentliga (i ett socialt nätverk, ett internetforum eller på en webbsida) räcker det inte alltid att de raderas där. I dessa situationer ska den som offentliggjort uppgifterna också vidta rimliga åtgärder för att informera andra som behandlar uppgifterna om den registrerades begäran så att även kopior av eller länkar till uppgifterna tas bort.

Det finns undantag från rätten till radering och skyldigheten att informera andra om det är nödvändigt för att tillgodose andra viktiga rättigheter som till exempel rätten till yttrande- och informationsfrihet, för att uppfylla en rättslig förpliktelse, utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.

>> Rätt till begränsad behandling
De registrerade har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften.

Rätten till begränsning gäller bland annat när den registrerade anser att uppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan den registrerade även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.

När begränsningen upphör ska ni som personuppgiftsansvariga informera den registrerade om detta.

>> Rätt att göra invändningar
Den registrerade har rätt att invända mot den personuppgiftsansvarigas behandling av hans eller hennes personuppgifter.

Rätten att invända gäller när personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning.

Om den registrerade invänder mot behandlingen i sådana fall får den personuppgiftsansvariga endast fortsätta att behandla uppgifterna om det går att visa att det finns avgörande berättigade skäl till att uppgifterna måste behandlas som väger tyngre än den registrerades intressen, rättigheter och friheter eller om behandlingen sker för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

Den registrerade har alltid rätt att invända mot att hens personuppgifter används för direkt marknadsföring. En sådan invändning kan göras när som helst. Görs en invändning mot direkt marknadsföring, får personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.

Särskilda regler gäller för personuppgifter som behandlas för vetenskapliga och historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål.

>> Rätt till dataportabilitet
Den registrerade har i rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll, till exempel i en annan social medietjänst.

Ni som personuppgiftsansvariga är skyldiga att underlätta en sådan överflyttning av personuppgifter. En förutsättning är att den personuppgiftsansvariga behandlar personuppgifterna med stöd av ett samtycke från den registrerade eller för att uppfylla ett avtal.

Det gäller bara sådana personuppgifter som den registrerade själv har lämnat.

>> Automatiserade beslut
Den registrerade har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering, om beslutet kan ha rättsliga följder eller på liknande sätt i betydande grad påverkar honom eller henne.

Automatiserat beslutsfattande kan till exempel vara ett automatiserat avslag på en kreditansökan på internet eller vid ett nekande besked från e-rekrytering via internet utan personlig kontakt.

Automatiserat beslutsfattande kan vara tillåtet om det är nödvändigt för att ingå eller fullgöra ett avtal mellan den registrerade och den personuppgiftsansvariga eller om den registrerade har gett sitt uttryckliga samtycke. Det kan även vara tillåtet enligt särskild lagstiftning.

Den personuppgiftsansvariga måste informera de registrerade om att automatiserat beslutsfattande används enligt den generella informationsskyldigheten i förordningen.

Automatiserade beslut kan fattas med eller utan profilering. Omvänt kan profilering användas utan att det leder till ett automatiserat beslut. Profilering innebär varje form av automatisk behandling av personuppgifter då uppgifterna används för att bedöma vissa personliga egenskaper, i synnerhet för att analysera eller förutsäga personens arbetsprestationer, ekonomiska situation, hälsa, personliga preferenser, intressen, pålitlighet, beteende, vistelseort eller förflyttningar.

Profilering är en behandling av personuppgifter som måste följa samtliga bestämmelser i dataskyddsförordningen.

Mer information finns på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida här.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten till ändringar i webbplatsen utan ytterligare meddelande och vi reserverar oss för feltryck. Vi fråntar oss allt ansvar för skador uppkomna då varor från SLIQHAQ använts av konsumenten på ett felaktigt sätt.

Trygg e-handel
prisjakt
Pricerunner
Klarna